Wednesday, March 17, 2010

Belebat / Pelebat

ASsalamualaikum..

Akhirnye..
Persoalan diri aku tentang pelebat/belebat dlm Silat Seni Gayong terjawab..
setelah aku melayari blog Pendita Mufti Panglima Hitam Gayong..
Sebelom ni aku khususnye belaja belebat/pelebat dalam Silat Gerak Lian & Lok 9.
Mungkin diri sendiri kurang memahami definisi dan kurg latihan walaupon da diberi pelebat/belebat dlm Seni Gayong.
Setelah aku imbas, teknik2 dan tips2 memantapkan belabat telah lame diberi oleh Cikgu Hanan Silat Gayong.
Belebat/Pelebat yg aku pelajari dgn mudah di patahkan oleh cikgu Ikhwan..
maklumlah time tu excited belaja belebat tgn kosong...
Cikgu Ikhwan tanye kenape seronok sgt belaja Belebat/Pelebat tgn kosong..
Cikgu Ikhwan suh aku serang.. serang aa ape lg..
Cikgu Ikhwan elak2 sambil tepis2 dan ruang aku dpt di bolos(abes la aku)
Cikgu Ikhwan pesan, ape yg die tunjuk, die x kate itu buah counter pelebat/belebat..
Satu care lg aku kalah pelebat/belebat tgn kosong,
bile Cikgu Ikhwan ade pisau.. laju plak tu Cikgu Maen.. xde ruang aku nk masuk :p
Sifir nye mudah.. kalau diri sendiri tgn kosong, berdepan musuh bersenjata
kalau yakin baru makan, kalau x jgn cube2 nk try, buruk padahnye..
kalau senjata da sampai kt badan.. ikut jer la ape die kate, bile die tarik/atau toleh belakang.. timbul yakin baru makan balik :p
Dalam menghadapi musuh/penjahat, xde nye musuh tu niat baek lawan secare adil..
Dah sah2 die niat jahat nk bunuh/cedera
musuh mesti die tau die ade kelebihan cth: bersenjata(kerambit/pisau/parang/buku 5)
Care mane kite menang org x peduli..
yg tau kite nk menang nk selamat :)
Org: kau menang?
Aku: Yer..
Org: Musuh kau?
Aku: Ntah da mati/cedera kut..

P/S: Kalau org da niat nak merompak/membunuh, sendiri mau igt ler niat die ape.
Satu lg jgn under estimate org..
Sentiase beringat musuh mesti telah siap sedia..

No comments:

Post a Comment